2010-12-07

Hästarna fick en sen nattning idag, brukar gå ut och ge dom sista givan hösilage vid halv 11-tiden, men idag blev det snarare 11, halv 12. Nåväl, inte dör dom för det.
Rouke har fått ett bad idag, i vart fall man, svans och ben, och han verkade tycka det var riktigt fint, även om vi var utomhus. Han fick sin första Frontline-behandling på sina ben nu vid kvällsfodringen när han hade torkat, så vi får hoppas att det kan ha ihjäl lite av alla äckliga kvalster.
Han har, som 98% av alla andra Friesers, hovskabb - och har förmodligen haft det i flera år. I Holland injicerar man Ivermectin under huden på hästarna, men eftersom det finns risk för att de får en så stark allergisk reaktion att de dör så är det inte tillåtet i Sverige.
I stället får man mixtra med andra preparat för att bli av med skiten :) Det låter så mycket värre med skabb än vad det faktiskt är, t ex så är det nästan bara hästar med mycket hovskägg (ex frieser, ardenner, tinker, nordsvensk) som är drabbade. Andra raser är väldigt ofta bärare, men eftersom hovskabbskvalsterna lever där det finns mycket och tätt hår, så bryter det inte ut på dem.

Nåväl, Rouke har fått en ordentlig kur i vart fall, och den verkar faktiskt fungera!

Så här har schemat sett ut:

Vecka 1 - En behandling med Switch i man, svans och på benen. Viktigt att tänka på är att använda mycket, och att man verkligen gnuggar in det ordentligt. Det gick åt ungefär en halv flaska, ett tips är att använda en liten sprayflaska så spiller man inte så mycket.
Vecka 3 - En ny omgång med Switch, samma procedur som första veckan, ca 10-14 dagar mellan första och andra behandlingen.
Vecka 5 - Noromectin för ca 600 kg (hans vikt), innehåller Ivermectin som jag nämnde tidigare, hjälper kroppen att driva ut skabben även inifrån.
Vecka 6 - Nogrann schamponering av benen, manen och svansen, därefter Frontline på benen när han har torkat. Han fick en liten allergisk reaktion av Switchen, därför använde jag Frontline till denna omgången. Det verkar som att skabben släppt ifrån man och svans, han har ingen skorv där längre, och jag har inte sett honom klia sig heller. Bra tecken!

Om ca 10-14 dagar ska han behandlas på nytt med Frontline på benen, och han ska få en ny spruta med Noromectin 30 dagar efter den första. Sen hoppas jag verkligen att han ska vara av med skiten, att se honom klia sig hysteriskt får mig verkligen att må dåligt!
Bra att veta är att skabbkvalsterna dör vid minusgrader (perfekt väder för det nu - hans täcken, borstar och skydd har varit ute på frysning i en vecka!) och att en hona lägger ca 50000 ägg PER GÅNG, som sedan kläcks efter 10 dagar.

Jag håller med Linda som hjälpt mig med sina erfarenheter - man blir verkligen nipprig av att försöka bli av med sånt här! Det kliar nästan på mig också... ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0